...

...

...

...

...

...

...

...

Rozwój daje radość

klein 01Jacek Kielin – niekwestionowany autorytet w dziedzinie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży z różnego stopnia niepełnosprawnością intelektualną i sprzężeniami (zaburzenia narządów ruchu, wzroku, słuchu). Od ponad dwudziestu lat mogliśmy czerpać z jego bogatego doświadczenia i ogromnej wiedzy. Jest autorem takich publikacji jak: „Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim.”, „Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych.”, „Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego.”, „Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną.” Wspierając się literaturą jego autorstwa szlifowali swój warsztat pracy kolejni nauczyciele, którzy swoje zawodowe losy zdecydowali się związać z edukacją specjalną.W obszarze zainteresowań tego psychologa, terapeuty, dyrektora jednej z pierwszych placówek dla dzieci z głęboką niepełnosprawnością umysłową, znalazły się nie tylko dzieci, ale też ich rodzice. Nikt do tej pory nie doposażał nauczycieli w umiejętności potrzebne do pracy z rodzicami. Nikt też nie przygotowywał rodziców do roli rodzica dziecka niepełnosprawnego. W przekazie międzypokoleniowym są wzorce rodzicielskie, ale nikt nie przekazuje wzorców potrzebnych do wychowania dziecka niepełnosprawnego.

„Jak pracować z rodzicami niepełnosprawnego dziecka”- z takim właśnie szkoleniem, na zaproszenie pani Dyrektor Iwony Miśkiewicz-Rachwał przyjechał 03.01.2017 r. pan Jacek Kielin. Poprowadził dwudniowe szkolenie z zajęciami warsztatowymi w których uczestniczyli wszyscy nauczyciele i specjaliści Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego w Janowie Lubelskim. Nie było łatwo. Praca z rodzicami wymaga od specjalistów innych umiejętności, kompetencji i predyspozycji niż praca z dziećmi. Umiejętność pracy z rodzicem niepełnosprawnego dziecka, stanowi dla terapeuty zwieńczenie jego umiejętności związanych z prowadzoną terapią dziecka. Trzeba dobrze zrozumieć z jakimi problemami mierzą się rodzice, zrozumieć naturę tych problemów i poznać mechanizmy, które pomagają rodzicom uporać się z nimi. Wokół tych zagadnień toczył się główny nurt szkolenia. Nie zabrakło jednak cennych uwag dotyczących konkretnych problemów terapeutycznych związanych z podstawową formą pracy ośrodka czyli edukacją i terapią dzieci.

Szkolenie okazało się niezwykle cennym doświadczeniem. Zdobyta wiedza dzięki praktyce przerodzi się w umiejętność takiej pracy z rodzicami, dzięki której bardziej skutecznie i efektywnie będzie prowadzona terapia i nauczanie dzieci.

mt_gallery:Jacek Kielin