...

...

...

...

...

...

...

...

Dzień Otwarty w Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym w Janowie Lubelskim

dzien otwarty 01W dniu 27 kwietnia b.r. w ramach organizowanego Dnia Otwartego w naszym ośrodku przedstawiona została prezentacja „Metoda Integracji Sensorycznej w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną” przygotowana przez Barbarę Kapicę - terapeutę integracji sensorycznej.

Prezentacja miała na celu zapoznanie rodziców z teorią integracji sensorycznej, jej podstawowymi założeniami oraz wpływie istniejących zaburzeń procesów integracji sensorycznej na rozwój dziecka, również dziecka niepełnosprawnego.

 

Teoretyczna część prezentacji stanowiła bazę do zrozumienia etapów rozwoju procesów integracji sensorycznej i uświadomienia sobie, jak wielkie znaczenie mają one w doświadczaniu świata poprzez nasze zmysły.

Wszystkie informacje, które odbieramy ze świata docierają do nas przez zmysły. Większość z nas uświadamia sobie występowanie zmysłu wzroku, smaku, powonienia czy słuchu. Pomijamy jednak znaczenie zmysłu dotyku, zmysłu równowagi (ruchu) oraz zmysłu pozycji ciała (propriocepcji, czucia głębokiego). Twórczyni teorii integracji sensorycznej dr J. Ayers udowodniła, że prawidłowe funkcjonowanie dziecka, a później także dorosłego uzależnione jest od rozwoju w/w bazowych zmysłów (dotyku, równowagi, czucia głębokiego) oraz od prawidłowego odbioru bodźców przez zmysł wzroku, słuchu, smaku i powonienia.

Czym jest więc integracja sensoryczna?

Integracja sensoryczna to prawidłowe współdziałanie naszych zmysłów, które umożliwia nam wykonanie wszystkich codziennych czynności. To odpowiednie rozpoznanie przez układ nerwowy zinterpretowanie, posegregowanie docierających do nas bodźców z zewnątrz oraz z wnętrza naszego ciała tak, byśmy mogli zareagować na nie we właściwy sposób.

Większość czynności, obowiązków wykonywanych przez nas w ciągu całego dnia odbywa się bez udziału naszej świadomości. Nie zastanawiamy się nad pokonywaniem schodów, zawiązywaniem butów, zapinaniem guzika, odszukaniem kluczy w torebce bez obserwacji czynności, którą wykonujemy. Wnosimy po schodach torbę z zakupami, jednocześnie rozmawiając przez telefon, zakładamy spodnie, stojąc na jednej nodze, zrywamy kwiat bzu rosnący wysoko nad nami i nie tracimy przy tym równowagi.

Wszystkie te czynności możemy wykonać sprawnie, bo procesy integracji sensorycznej przebiegają prawidłowo.

Podczas prezentacji przedstawione zostały także informacje dotyczące zaburzeń integracji sensorycznej występujących w obrębie trzech bazowych układów (dotykowego, przedsionkowego-równoważnego oraz proprioceptywnego) oraz charakterystycznych symptomów świadczących o danym zaburzeniu.

Zaburzenia integracji sensorycznej w przypadku dzieci z niepełnosprawnością zależą od rodzaju niepełnosprawności, jej stopnia oraz od momentu pojawienia się niepełnosprawności w życiu dziecka.

Zaburzenia SI przejawiające się specyficznymi zachowaniami dzieci omówione zostały na przykładzie dzieci:

- z autyzmem,

- z dysfunkcją wzroku,

- z dysfunkcją słuchu,

- z dysfunkcją motoryki,

- z mózgowym porażeniem dziecięcym,

- z Zespołem Downa.

W drugiej części prezentacji rodzice zapoznani zostali z podstawowymi zasadami obowiązującymi w prowadzeniu terapii SI, na przykładzie pokazu slajdów zdjęć i filmików przedstawiających wychowanków ośrodka podczas wykonywania konkretnych zadań ruchowych, usprawniających bazowe układy zmysłowe.

Rodzice mieli również okazję zobaczyć wyposażenie sali integracji sensorycznej, na które składa się specjalistyczny sprzęt podwieszany i naziemny do terapii SI oraz elementy wyposażenia do stymulacji zmysłu dotyku, wzroku itp.

Terapia integracji sensorycznej jest stosowana jako metoda uzupełniająca inne podejmowane w stosunku do dziecka formy usprawniania. Dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach gdyż wyposażenie sali nie przypomina typowej sali do usprawniania czy rehabilitacji. Wspólnie z terapeutą kreują przebieg zajęć, uczestniczą w swobodnej zabawie, rozwijają poczucie sprawczości, intuicyjnie poszukują właściwych dla nich bodźców.

W ramach dnia otwartego rodzice mieli możliwość zapoznania się z ofertą edukacyjną placówki oraz obejrzenia sal, w których odbywają się zajęcia dydaktyczne grupowe oraz indywidualne. Otrzymali także niezbędne informacje dotyczące możliwości zapisania dziecka do ośrodka.

mt_gallery:Dzień Otwarty